רקע

מדי שנה מסיימים עשרות אלפי תלמידים ערבים את מערכת החינוך בישראל ללא שליטה בשפה העברית הדבורה. חסם השפה העברית פוגש את הצעירים והצעירות עם סיום מערכת החינוך ומונע את השתלבותם בהשכלה הגבוהה, בשוק התעסוקה, מיצוי זכויות ובחיי החברה בישראל.

התלמידים הערבים לומדים 5-15 שעות שבועיות בעברית בבתי הספר, אך המיקוד הוא בקריאה, כתיבה ודקדוק ופחות בשפה העברית הדבורה. כמו כן, מרבית המורים לעברית בבתי הספר הערבים אינם דוברי עברית שפת אם, אינם שולטים בעברית דבורה ולא למדו הוראת השפה העברית.

  • הישגי הבגרויות בעברית במגמת ירידה בשנים האחרונות
  • כ-50% מהמורים לעברית בחברה הערבית אינם בעלי תעודת הוראה בעברית
  • למעלה מ-90% מהתלמידים מעידים כי אינם נחשפים לשפה העברית כלל
  • הישגי התלמידים הבדואים בשפה העברית הינו הנמוך ביותר מכלל דוברי השפה הערבית
  • קשר חיובי מובהק בין רמת העברית בסיום התיכון לסיכוי ההשתלבות באקדמיה ובתעסוקה
  • שיפור רמת העברית הדבורה באוכ' הערבית מתואם עם עלייה של 1.27 מיליארד ₪ בתוצר השנתי

חסם שפתי

מקשה על צעירים להשתלב בהשכלה גבוהה ובעולם התעסוקה הישראלי

חסם תרבותי

מחסור בכלים וביטחון עצמי מחוץ לסביבה הטבעית המוכרת

חסם חברתי

רוב מוחלט מהצעירים מעולם לא נחשפו או פגשו באופן ישיר צעיר מהחברה הישראלית יהודית

אבני יסוד ללימוד עברית